Akkoord voor Wet Autobrief 2.0

De autobelastingen worden per 2017 aangepast. De Tweede Kamer ging begin april akkoord met het wetsvoorstel Wet uitwerking autobrief 2.0. De bijtellingstarieven in de loon- en inkomstenbelasting worden daarmee vereenvoudigd.

De autobelastingen worden per 2017 aangepast. De Tweede Kamer ging begin april akkoord met het wetsvoorstel Wet uitwerking autobrief 2.0. De bijtellingstarieven in de loon- en inkomstenbelasting worden daarmee vereenvoudigd.

Staatsecretaris Wiebes lanceerde in juni 2015 het wetsvoorstel Autobrief 2.0, waarin staat dat van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen worden gewijzigd. Zo gaan de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM), de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de bijtelling voor een auto van de zaak op de schop. 

Met name de overstap van vijf naar slechts twee bijtellingstarieven, namelijk 4 procent en 22 procent, heeft grote gevolgen. Alleen volledig elektrische en dus ´schone´ auto´s zullen onder de laagste categorie vallen. Dit betekent dat bijna alle auto´s van de zaak, waarin de werknemer zowel zakelijk als privé rijdt, in de toekomst onder het bijtellingstarief van 22 procent vallen. 

Hybride
Daarnaast gaan voor plugin hybridevoertuigen stapsgewijs de regels van reguliere auto’s gelden. Echter moet de aanschaf van tweedehands plugin hybride auto´s wel aantrekkelijke blijven door het huidige tarief van de MRB tot 2020 in stand te houden. Nulemissie-auto’s blijven wel profiteren van de huidige voordelen. 

Houders van zeer vervuilende dieselauto’s zonder roetfilter moeten vanaf 2019 op een toeslag in de MRB rekenen. De Eerste Kamer moet vooralsnog haar oordeel nog vellen over dit wetsvoorstel.  

Liever een advies op maat?

Wilt u door ons gebeld worden? Wij nemen binnen een uur contact met u op. Kies Salure voor:

  • innovatie
  • procesefficiency
  • professionele aandacht
  • sterke betrokkenheid