Bijtelling onder de loep

Om bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak te voorkomen, moet aan een maximum van 500 privékilometers per jaar worden gehouden en niet per auto. Hierover bestaat nogal wat onduidelijkheid. Tegelijkertijd pleit de BOVAG voor een nieuw systeem van autobelastingen. Er staan dus aanpassingen op de planning; goed om te weten voor werkgevers, werknemers en salarisadministrateurs.

Om bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak te voorkomen, moet aan een maximum van 500 privékilometers per jaar worden gehouden en niet per auto. Hierover bestaat nogal wat onduidelijkheid. Tegelijkertijd pleit de BOVAG voor een nieuw systeem van autobelastingen. Er staan dus aanpassingen op de planning; goed om te weten voor werkgevers, werknemers en salarisadministrateurs.

Jaarlijkse grens van 500 km
In maart van dit jaar spraken de Hoge Raad en het Gerechtshof Den Bosch zich uit over een ingewikkelde kwestie. Een medewerker ontving een naheffingsaanslag van € 1.127, terwijl hij volgens hem onder de kilometergrens voor privégebruik was gebleven. De Belastingdienst was het hierover oneens. De medewerker reed namelijk van januari tot mei 2009 in een auto van de zaak zonder privékilometers, maar vanaf juli 2009 kreeg de medewerker een nieuwe auto van de zaak die hij wel voor privédoeleinden gebruikte. Hoewel het gerechtshof in Arnhem de werknemer gelijk gaf, bepaalde de Hoge Raad in Den Bosch dat de naheffing terecht was. De medewerker had immers op jaarbasis meer dan 500 kilometer gereden. De kilometergrens moet namelijk niet per auto, maar op jaarbasis berekend worden.

Auto van de zaak

 

 

 

 

 

 

Nieuw systeem
Volgens de BOVAG moet er een eind komen aan de marktverstoringen in de autobelastingen die zijn ontstaan door onder andere de overstimulering van zuinige auto’s.  Dit zegt de brancheorganisatie op basis van een ledenraadpleging. BOVAG concludeert daarnaast dat de huidige regelingen oneerlijk en te complex zijn. Daarom zien de leden graag een snelle invoering van één eenvoudig en vlak bijtellingstarief. Naar aanleiding hiervan, en met oog op de toekomst, gaat BOVAG een andere koers varen. Op de korte termijn zullen de beoogde aanpassingen vooral voor input zorgen bij besprekingen met de overheid en politiek over de autobelastingen per 2016. Prioriteit is in ieder geval het terugbrengen van de bijtelling naar één bijtellingstarief. Een ander doel op de korte termijn is dat de lasten voor de automobilist niet verder mogen stijgen.

Liever een advies op maat?

Wilt u door ons gebeld worden? Wij nemen binnen een uur contact met u op. Kies Salure voor:

  • innovatie
  • procesefficiency
  • professionele aandacht
  • sterke betrokkenheid