Terug naar het overzicht

Contant uitbetalen verdwijnt (deels) door invoering WAS

Om onderbetaling tegen te gaan, moeten werkgevers per januari 2015 in ieder geval het minimumloon op de rekening van de werknemers storten. Hierdoor wordt contant uitbetalen onaantrekkelijk. De maatregel komt voort uit de Wet aanpak schijnconstructies (WAS).

Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hoopt met de nieuwe wet een einde te maken aan uitbuiting en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt. Hij baseert dit op onderzoeken van een speciaal inspectieteam dat gefingeerde dienstverbanden onder de loep neemt.

Illegaal

Uit onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat illegale arbeid regelmatig voor komt in Nederland, door kunstmatige arbeidsconstructies. In de wet wordt opgenomen dat de Inspectie de bevoegdheid heeft om, bij overtreding van de cao-voorwaarden, informatie door te geven aan cao-partijen of handhavingsinstanties. Daarnaast biedt de nieuwe wet een duidelijk bewijs van loon uitbetaling, namelijk het loonstrookje. Nu blijkt in de praktijk soms dat loonstroken niet beschikbaar of ondeugdelijk voor controle zijn. In de WAS wordt vastgelegd waar het loonstrookje voortaan aan moet voldoen. Zo moet u als werkgever straks bijvoorbeeld onkostenvergoedingen verplicht op de loonstrook specificeren. Wat betreft de eventuele contact uitbetaling; dat mag alleen als de werknemer meer verdient dan het minimumloon. Het restant mag dus wel contact uitbetaald worden.

Huisvesting en ziektekosten

Een andere maatregel is dat de kosten voor huisvesting of ziektekostenpremies niet langer met het minimumloon verrekend mogen worden. Eerder konden werkgevers maximaal 20% van het minimumloon voor huisvestingskosten verrekenen en 10% van het minimumloon voor ziektekosten. Er wordt echter te vaak het maximumpercentage verrekend, terwijl de daadwerkelijk gemaakte kosten lager zijn.

Het wetsvoorstel voor de WAS is naar de Raad van State gestuurd voor advies. Daarna moeten de Tweede en Eerste Kamer zich er nog over buigen.



Volg ons en deel dit bericht

Volg ons en deel dit bericht

NPS score Salure

Salure behaalt NPS van 27

Onze klanten hebben ons beoordeeld! We zijn erg blij met een Net Promoter Score van 27. Lees verder en ontdek wat onze klanten over ons zeggen.