ALDI kiest voor efficiëntie
Een succesvolle migratie en conversie naar AFAS met Salure
"Deze overgang is echt in alle opzichten een fantastische stap geweest."
Het van oorsprong Duitse ALDI heeft inmiddels zo’n 500 vestigingen in Nederland. Lange tijd waren alle processen in het bedrijf overal gelijk – of het nou om ALDI in Duitsland, Nederland, Portugal of Polen ging. De laatste jaren is er echter steeds meer ruimte om zaken op landelijk niveau in te vullen. Zo koos ALDI in Nederland voor de HRM & Payroll software van AFAS, waarbij Salure hielp bij de conversie.
Sander van Schie, Director National HR Projects bij ALDI in Nederland, vertelt: ‘Internationaliseren en professionaliseren, noemen we dat. Dat is een efficiëntieslag. Het stelt ons in staat om beter in te spelen op bijvoorbeeld de lokale cao’s. Maar dan heb je natuurlijk wel een softwaresysteem nodig waar dat ook eenvoudig mee kan.’ ALDI ging dus op zoek naar een softwarepartner met kennis van de Nederlandse wetgeving, die betrouwbaar en schaalbaar is, en eenvoudig te koppelen aan andere pakketten. Op basis van deze criteria maakte ALDI de keuze voor AFAS.
Slim vooruit met Salure
Bij de migratie en conversie naar AFAS schakelde ALDI de hulp van Salure in. Salure ondersteunde ALDI met:
- het uitvoeren van een conversiescan;
- de conversie naar AFAS;
- support bij de livegang van de AFAS Pocket App.
Voor de overstap naar AFAS heeft Salure een conversiescan gedaan voor Aldi. Hierbij werd gekeken of de data volledig was en zijn de vertaaltabellen tussen de systemen gemaakt. Omdat duidelijk werd dat de conversie een flinke klus zou worden, heeft ALDI de conversie in nauwe samenwerking met een consultant van Salure uitgevoerd.
Aldi over Salure
‘Alle data die we in de software van AFAS wilden gebruiken, moesten we eerst uit de oude pakketten halen. Om hier inzicht in te krijgen, heeft AFAS partner Salure een conversiescan voor ons uitgevoerd. Samen met Salure hebben we manieren gevonden om dat allemaal in goede banen te leiden, maar daar kwam nog wel veel handwerk bij kijken. En denkwerk, want sommige aanpassingen werken lang door. Een voorbeeld: omdat ieder bedrijf zijn eigen loonadministratie had, hadden we ook wel tien mensen met personeelsnummer 1. Dat kan niet, als je vanuit één database wilt werken. En je kunt personeelsnummers wel aanpassen, maar dan moet je ook zorgen dat bijvoorbeeld het systeem voor de tijdsregistratie dat óók weet. Samen met AFAS en Salure hebben we al die problemen uiteindelijk goed weten te tackelen.’.
Walter Hoogenbosch, Senior Projectmanager IT bij ALDI Nederland
Resultaat
Achteraf gezien ging de implementatie eigenlijk vrij soepel. Van Schie: ‘We wilden eigenlijk eerst met alleen de verloning live. Later hebben we die ambities opgeschroefd, omdat er ruimte voor was.’
Hoogenbosch voegt toe: ‘Inmiddels horen we bijna uitsluitend positieve reacties. Daarnaast is het aantal handelingen drastisch kleiner geworden. Er hoeven geen papiertjes meer afgestempeld en rondgestuurd te worden, dat scheelt enorm. Ook in de kans op fouten.’
Meer weten?
- Lees op de AFAS website het complete interview met ALDI.
- Ontdek hoe Salure kan helpen bij een conversie naar AFAS.
- Lees meer over de internationale HR- en payrolloplossingen van Salure.
Net als ALDI succesvol overstappen naar AFAS?
Wij geven graag advies.
Laat je gegevens achter. Dan nemen we zo snel mogelijk contact op.