Klantreview Landal GreenParks
Hoe Landal zorgeloos overstapte naar een nieuwe HR- en Payroll systeem.
“Ze kijken niet alleen naar de techniek, maar ook vanuit het perspectief van de gebruiker”
Landal GreenParks koos voor de HR- en payrollsoftware van AFAS. De conversie en de controle op de inrichting kwamen voor rekening van Salure. “Na een tijdje had ik het gevoel dat ik die werkzaamheden met een gerust hart aan de consultant van Salure kon overlaten.”
Sjoerd Minnema is project- en verandermanager bij consultancy bureau Move Beyond. Hij begon twee jaar geleden als extern adviseur bij Landal. De organisatie was toen net van eigenaar gewisseld en als gevolg daarvan was een nieuw automatiseringssysteem nodig. Minnema kreeg de opdracht om voor HR en payroll een nieuw systeem te implementeren. Daarmee begon hij in oktober 2019, toen de keus voor AFAS al door was Landal gemaakt.
De keuze voor AFAS
Hoewel Minnema zelf niet bij die selectie betrokken was, vindt hij de keuze voor AFAS logisch. “De software van AFAS geniet een uitstekende reputatie. Robuust en gebruiksvriendelijk. Bovendien onderschrijf ik de visie van Landal dat HR-processen bij voorkeur zoveel mogelijk decentraal op het niveau van managers georganiseerd moeten worden.”
Landal over Salure
“Wij vinden elkaar in de instelling om een stap extra te zetten als dat nodig is, geen genoegen te nemen met half werk en onze tijd zinvol te besteden. Als een consultant van Salure bijvoorbeeld ergens een uur extra insteekt, weet je zeker dat die inspanning zichzelf later ook weer terugbetaalt.”
Sjoerd Minnema, project- en verandermanager bij Landal GreenParks
Consistente datasets
Tijdens het implementatietraject kwam op aanraden van AFAS al snel Salure als implementatiepartner in beeld. “In eerste instantie voor de dataconversie naar het nieuwe systeem”, herinnert Minnema zich. “Dat pikten de consultants van Salure meteen goed op en Landal heeft daarvan goed geprofiteerd in de vorm van consistente datasets. Ze hebben dit niet alleen goed opgepikt, maar ook geholpen bij het opschonen van de datasets. Als ze iets tegenkwamen, lieten ze ook de mogelijkheid zien om het op te lossen.”
Als voorbeeld noemt Minnema het salaris van een medewerker dat hoger was dan de functiegroep toestond. “Salure bracht dat niet alleen aan het licht, maar stelde dan bijvoorbeeld ook voor om het te hoge salaris voor het surplus uit te keren in de vorm van een persoonlijke toeslag. Ze kijken niet alleen naar de techniek, ze kunnen ook denken vanuit het perspectief van de gebruiker.”
Een succesvolle start
Naast de dataconversie heeft Salure de eerste maanden Landal begeleid bij het inwerken in AFAS. De salarisadministrateurs hadden weliswaar AFAS training gevolgd, maar met meer dan 3.200 medewerkers en compleet nieuwe software is extra ondersteuning wel zo prettig. Minnema: “Salure heeft ontzettend geholpen bij het betalen van salarissen met AFAS. Het team stond altijd voor ons klaar zodat alles goed ging met de salarisverwerking. Ook als we last-minute hulp nodig hadden, werd er tijd gevonden om ons te kunnen helpen.”
De betrokkenheid van Salure kwam goed uit, want bij het begin van de implementatie beschikte Landal door omstandigheden niet over een teamleider bij de salarisadministratie. “De consultant van Salure is in dat gat gesprongen en heeft op die manier positief bijgedragen aan de continuïteit van de operatie. Op die manier heeft ze medewerkers ook actief meegenomen in de dynamiek van processen, procedures en controlestaten. Die inzet is voor Landal heel waardevol gebleken.” Het resultaat is een salarisadministratie die ervoor zorgt dat lonen, reiskosten en declaraties worden betaald zoals het moet.
Uitstekende samenwerking
De samenwerking met de consultants van Salure is hem dan ook uitstekend bevallen. “Wij vinden elkaar in de instelling om een stap extra te zetten als dat nodig is, geen genoegen te nemen met half werk en onze tijd zinvol te besteden. Als een consultant van Salure bijvoorbeeld ergens een uur extra insteekt, weet je zeker dat die inspanning zichzelf later ook weer terugbetaalt.”
Internationale uitdaging
“Op basis van deze ervaring gaat Landal ook in het buitenland met Salure aan de slag. In het najaar van 2020 gaat Landal in Duitsland namelijk de oplossing SalureConnect gebruiken. De organisatie neemt daarmee een tool in gebruik die land-specifieke vereisten toevoegt aan de AFAS-software en communiceert met het Duitse systeem van salarisverwerking. Bedoeling is dat de oplossing vervolgens ook in andere landen wordt uitgerold. Minnema kijkt ernaar uit. “Want dan maak ik meer inhoudelijk kennis met de HR-expertise van Salure. En daar heb ik op grond van mijn huidige ervaringen zeker vertrouwen in.”
Over Landal GreenParks:
Landal GreenParks is een toonaangevende aanbieder op het gebied van management, beheer en verhuur van vakantieparken. De organisatie exploiteert ruim negentig parken in Nederland en acht andere landen met in totaal bijna 15.000 vakantieaccommodaties en 1.300 campingplaatsen. Jaarlijks kiezen meer dan 2,8 miljoen gasten voor een verblijf bij Landal GreenParks. Met elkaar brengen ze er 14,5 miljoen overnachtingen door. Op de parken en diverse kantoorlocaties, waaronder het hoofdkantoor in Den Haag, werken ongeveer 3.000 medewerkers. Door een actief duurzaamheidsbeleid zijn alle parken voorzien van een Green Key certificaat. De bruto jaaromzet van Landal GreenParks bedroeg in 2018 € 470 miljoen.
Ook succesvol overstappen naar AFAS?
Wij geven graag advies. Laat je gegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.