Terug naar het overzicht

AFAS-optimalisatietip: Valicare ID-check bij indiensttreding

Wil jij je indiensttredingsproces in AFAS nog makkelijker maken voor nieuwe medewerkers? Of wil je minder tijd kwijt zijn aan het controleren van ID-bewijzen? Maak dan gebruik van de standaard Valicare ID-check in AFAS.

Wat is Valicare?

Valicare is online screening software die persoonsgegevens valideert en volledig is geïntegreerd met AFAS. Valicare zet gescande legitimatiebewijzen om naar de juiste velden in AFAS en controleert of de documenten geldig zijn en voldoen aan de wetgeving. Zo loop je geen risico dat medewerkers illegaal in dienst zijn. Ook bespaart dit zowel de HR-afdeling als de medewerker een hoop tijd: je hoeft veel minder informatie op te vragen en in te vullen.

Hoe de Valicare ID-check werkt

Bij het gebruik van de Valicare-integratie met AFAS, moet de nieuwe medewerker een foto maken van de voor- en achterkant van het identiteitsbewijs. Nadat deze zijn geüpload, scant Valicare de informatie en vult hiermee de velden in AFAS automatisch in (voorletters, namen, geboortedatum, BSN, documentnummer en vervaldatum).

Een groot voordeel van de geïntegreerde ID-check is dat je snel in actie kunt komen wanneer een legitimatiebewijs vervalt.  

Automatische melding dankzij AFAS-workflow

Hiervoor kun je in AFAS een signaal (laten) instellen, zodat de medewerker automatisch om een nieuw document wordt gevraagd wanneer de documentatie verloopt. Wanneer de medewerker dit niet op tijd doet, krijgt de HR-afdeling hier automatisch een melding van. Indien nodig, kun je de medewerker zelfs automatisch uit dienst laten gaan.

Als een trein

Collins Foods heeft de AFAS-integratie al ingericht, samen met Salure. De KFC-franchisenemer vroeg eerder altijd naar het tonen van documentatie, maar controleert nu snel de echtheid ervan met de Valicare verificatiesoftware. 

HR-projectcoördinator Ajsa Dedic: “We willen groeien, dus willen wij zoveel mogelijk automatiseren. Het werkt niet als onze HR-afdeling dit soort checks telkens handmatig moet doen. Het werkt nu echt als een trein, én helemaal volgens de AVG.”

ID-check valicare AFAS salarisadministratie

Nog maar een paar velden

De Valicare ID-check in AFAS maakt het indienst-proces dus een stuk sneller en makkelijker. Veel informatie hoef je niet meer op te vragen: de nieuwe medewerker hoeft alleen twee foto’s te uploaden en enkele velden zelf in te vullen, zoals de aangetrouwde naam, e-mailadres en telefoonnummer. Een mooie optimalisatie als je met Werving & Selectie van AFAS werkt.

Aan de slag met de Valicare ID-check?

De Valicare ID-check is standaard beschikbaar voor AFAS-klanten en biedt samen met AFAS gratis honderd checks per jaar aan. Als er geen gratis checks meer beschikbaar zijn, wordt de koppeling automatisch geblokkeerd.

Meer dan honderd checks per jaar nodig?


Sluit dan een betaald contract met Valicare af. Salure kan je helpen bij het afsluiten van zo’n contract. Dit is vooral het overwegen waard wanneer je jaarlijks veel in- en uitdienstmeldingen hebt of veel medewerkers met een verblijfsvergunning.

Valicare ID-check inrichten

Het inrichten van de Valicare ID-check is een relatief kleine optimalisatie die veel tijd bespaart. Wil je hiermee aan de slag? Neem contact op met ons team Functioneel Beheer via de Tickettool. Onze AFAS-experts staan voor je klaar.

Word gratis lid van onze community!

Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.

Word gratis lid van onze community!

Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.

Ontdek onze laatste artikelen



Word gratis lid van onze community!

Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.