De NOW-regeling was de afgelopen weken vaak in de actualiteit. Niet zo vreemd, aangezien dit één van de regelingen is die ondernemend Nederland door de coronacrisis heen moet helpen. Minister Koolmees heeft drie belangrijke wijzigingen in de regeling aangebracht:
- Een eventuele dertiende maand die in januari 2020 is uitbetaald, telt niet langer mee;
- De wijze van vaststelling van vergelijkbare omzet van seizoensbedrijven en overnamepartners verandert;
- De aanvraagtermijn voor de NOW-regeling is met vijf dagen verlengd tot en met 5 juni 2020.
Deze wijzigingen lossen drie problemen op. Welke? Salure zocht het uit.
Probleem 1: dertiende maand leidt tot hoge loonsom in referentiemaand januari
Om deze wijziging toe te lichten, moeten we even kort terug naar de kern van de NOW-regeling. Deze regeling voorziet in een tegemoetkoming in de misgelopen omzet door tot maximaal 90% van de loonsom te vergoeden. Hierbij wordt de loonsom van januari 2020 als uitgangspunt genomen. Het UWV berekent achteraf of u niet teveel tegemoetkoming heeft ontvangen. Dit doet het UWV door de loonsom van januari 2020 te vergelijken met de misgelopen omzet in de ijkperiode maart-april-mei 2020.
Werkgevers die in januari 2020 een dertiende maand uitkeerden, lopen hierdoor een risico op een forse terugbetaling van de NOW-tegemoetkoming. Immers: de loonsom is door de uitbetaalde dertiende maand fors hoger dan de loonsom in maart-april-mei. Om eventuele ellende achteraf te voorkomen, heeft minister Koolmees nu besloten dat de in januari uitbetaalde dertiende maand niet wordt meegerekend. Momenteel is nog onduidelijk of dit ook zal gaan gelden voor andere bijzondere vergoedingen die in januari zijn uitbetaald.
Probleem 2: referentiemaand januari problematisch voor seizoensbedrijven
De oorspronkelijke NOW-regeling leidde tot problemen bij seizoensbedrijven en overnamepartners. Voor seizoensbedrijven is de referentiemaand januari een probleem, omdat zij dan aanmerkelijk minder werknemers in dienst hebben dan in de ijkperiode maart-april-mei. Gevolg: een lagere (of zelfs geen) NOW-subsidie, terwijl er in de ijkperiode terdege hoge loonkosten zijn.
Om dit probleem op te lossen, geldt nu de volgende regel: bedrijven die in de maanden maart-april-mei een loonsom hebben die hoger is dan drie keer de loonsom van januari, mogen maart als referentiemaand aanhouden, in plaats van januari. De NOW-subsidie wordt hiermee gebaseerd op een meer representatieve loonsom.
Probleem 3: loonsom overnamepartners geeft onrealistisch beeld
Overnamepartners die in 2019 of in de eerste twee maanden van 2020 een overname hebben gedaan, liepen tegen problemen aan met betrekking tot de bepaling van de omzetdaling. Deze wordt namelijk bepaald door een kwart van de omzet van 2019 te vergelijken met de ijkperiode in 2020. Gevolg: de omzet sinds de overname (in de ijkperiode dus) is veel hoger dan de omzet in de referentieperiode in 2019 of begin 2020, wat leidt tot minder of geen NOW-subsidie. Dit probleem is nu opgelost door de omzet sinds de overname als uitgangspunt te nemen.
Kosten besparen in onzekere tijden? Download gratis het whitepaper:
10 tips om kosten te besparen met de salarisadministratie.
Aanvraagtermijn NOW-regeling met vijf dagen verlengd
De aanpassingen van de NOW-regeling hebben tot gevolg dat meer bedrijven (alsnog) in aanmerking komen voor de NOW-subsidie. Daarom is de aanvraagtermijn met vijf dagen verlengd, van 31 mei 2020 tot uiterlijk 5 juni 2020.
Wat wél blijft: de controle achteraf
Uit het bovenstaande kon u het al opmaken: het UWV blijft het daadwerkelijk geleden omzetverlies achteraf controleren. Een vergelijking tussen verwacht omzetverlies en daadwerkelijk omzetverlies leidt uiteindelijk tot extra vergoeding óf terugbetaling. Het is dus erg belangrijk om uw verwachte omzetverlies zo nauwkeurig mogelijk te berekenen en door te geven. Uiteraard kan Salure u hierbij helpen.
Hoe helpt Salure?
Salure denkt graag met u mee in deze moeilijke tijd. Wilt u bijvoorbeeld een aanvraag voor de NOW-regeling indienen? Dan kan Salure het SV-loon van januari middels een analyse aanleveren. Neem voor deze en andere vragen contact op met Salure. Hulp of advies nodig met betrekking tot salarisadministratie? Neem contact op met Salure: 0182 – 543 643 of info@salure.nl.