hoe werkt een fietsplan

Fietsplan: alles wat werkgevers en werknemers moeten weten

‘Kan ik het fietsplan gebruiken om een nieuwe fiets te kopen?’. Het is een vraag die je jezelf als werknemer misschien al eens stelde. En die je als werkgever vast al vaker hoorde. Het korte antwoord is ‘ja’, al is er wel een voorwaarde aan het fietsplan verbonden. Als werkgever mag je het fietsplan binnen de huidige werkkostenregeling (WKR) aanbieden. En als werknemer is de voorwaarde dat je binnen de WKR voldoende vrije ruimte hebt voor de aanschafprijs van de fiets. 

Maar wat is een fietsplan en de werkkostenregeling eigenlijk? Hoeveel bespaar je op een nieuwe fiets? En wat zijn de voor- en nadelen van het fietsplan? Je leest er hier alles over.

Wat is een fietsplan?

Het fietsplan van de belastingdienst is er voor werkgevers en werknemers. Als werkgever of HR-manager voer je het in om medewerkers te stimuleren om met de fiets naar hun werk te gaan. Dat is beter voor hun gezondheid en vitaliteit en je draagt hiermee bij aan een beter milieu.

Doordat je werknemers hun nieuwe fiets via het werk kopen, profiteren ze van een aantrekkelijk belastingvoordeel. Dat maakt de aanschaf van een nieuwe fiets voor woon-werkverkeer erg interessant. Afhankelijk van hoeveel je verdient, krijg je 37% tot 49% korting op de aankoopprijs. 

Hoe werkt een fietsplan?

De voorwaarde die de belastingdienst aan het fietsplan stelt, is er nog maar eentje. Vroeger moesten werknemers de fiets minimaal 50% van de tijd voor woon-werkverkeer gebruiken. Privégebruik van de fiets was niet toegestaan en je mocht als werknemer maar een keer in de drie jaar een beroep doen op het fietsplan. Die voorwaarden zijn er allemaal niet meer. 

De enige voorwaarde die nu nog geldt, is dat er genoeg vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR) moet zijn. De vrije ruimte is 1,7% van het brutoloon over de eerste € 400.000. Is de vrije ruimte te laag voor de aanschafprijs van de fiets, dan betalen werknemers een eindheffing van 80% over het bedrag van de overschrijding. 

De WKR is er voor de onbelaste vergoedingen die werkgevers aan werknemers geven. Denk aan sportabonnementen, kerstpakketten, tablets en dus ook een nieuwe fiets. Vergoedingen voor reis- en verhuiskosten of maaltijden bij overwerk vallen niet onder de WKR. 

De aanschaf van de nieuwe fiets gaat via de werkgever. Als werknemer mag je de fiets wel zelf uitzoeken, maar de werkgever betaalt. De werknemer betaalt die schuld aan de werkgever terug door een verlaging van het brutoloon (het eigenlijke brutoloon min de aanschafprijs van de fiets). Doordat het brutoloon lager is dan normaal, betaal je als werknemer minder belasting. Daar zit hem de winst. 

Het fiscale voordeel van het fietsplan berekenen

Het fiscale voordeel van het fietsplan is makkelijk te berekenen. Laten we kijken naar een voorbeeld: 

Stel de nieuwe fiets kost € 1.000. Dan gaat er € 1.000 van het brutoloon af. Bij een modaal inkomen van zo’n € 36.000, is het belastingtarief 37,35%. Het netto-inkomen is dan € 22,554. Haal je € 1.000 van het brutoloon af, dan blijft er € 35.000 over. Het netto-inkomen is dan € 21,927. Dat is € 627 minder, maar de aanschafprijs van de fiets was € 1.000. 

Het belastingvoordeel en de korting op de fiets is daarmee € 373. 

De voordelen van een fietsplan

Het fietsplan heeft voor zowel werkgevers als werknemers verschillende interessante voordelen: 

  • Werknemers die de auto verruilen voor de fiets zijn fitter en vitaler.
  • Zowel de werkgever als de werknemer leveren met het fietsplan een bijdrage aan een beter milieu. 
  • Werknemers profiteren van een aantrekkelijke korting door belastingvoordeel op hun fiets. 
  • Als meer werknemers op de fiets naar hun werk komen, is er minder parkeerruimte nodig. Vooral werkgevers met betaalde parkeergelegenheid in de stad profiteren daarvan. 
  • Het fietsplan is voor veel werknemers een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. 
  • Werknemers hebben de vrijheid om zelf een fiets uit te kiezen. 

De nadelen van een fietsplan

Het fietsplan werd de laatste jaren zeker niet ongunstiger. De maximumprijs voor de fiets verdween en privégebruik is nu ook toegestaan. Veel nadelen kleven er daarom niet meer aan het huidige plan van de belastingdienst.

Het enige waar je vooral als werknemer rekening mee moet houden, is dat een nieuwe fiets vaak een groot deel van de vrije ruimte binnen de WKR opsnoept. Daardoor blijft er niet veel meer over voor andere leuke extra’s, zoals een sportabonnement. 

Als werkgever is de vrije ruimte ook iets om rekening mee te houden. Wil je werknemers bijvoorbeeld jaarlijks een kerstpakket geven? Dan moet daar wel voldoende ruimte voor overblijven binnen de WKR. 

Waarom een fietsplan?

Het fietsplan is aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Door het als werkgever aan te bieden, stimuleer je werknemers om vaker met de fiets naar het werk te komen. Daardoor zijn ze fitter en vitaler, presenteren ze beter en zijn ze minder vaak ziek. De fiets verruilen voor de auto is daarbij ook nog eens beter voor het milieu. En voor werknemers is het fijn dat ze 37% tot 49% op hun nieuwe fiets besparen. 

Tip: bekijk de leasefietsregeling!

De nieuwste trend is echter de leasefiets. In veel gevallen is dit aantrekkelijker dan het fietsplan. Dit komt door het feit dat iedereen in aanmerking komt voor de leasefiets (ook mensen met een leaseauto) en dat het buiten de vrije ruimte valt van de werkkostenregeling. 

Ben je overtuigd van het voordeel van het fietsplan voor jouw organisatie? Salure helpt je graag bij de inrichting van het fietsplan in AFAS! Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer! 

Deel dit artikel:

Word gratis lid van onze HR & Payroll community!

Deel dit artikel:

Word gratis lid van onze community!

Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.

hr-payroll-community

Word gratis lid van onze community!

Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.

Word lid van onze HR & Payroll Community!

hr-payroll-community