Functioneel beheer is verantwoordelijk voor de optimale werking van één of meer informatiesystemen. Ze zijn de verbindende schakel tussen de bedrijfsvoering en IT van een organisatie. Dit wordt ook wel aangeduid met de term informatiebeheer of informatiemanagement.
Wanneer je een proces bepaald en ingericht hebt is het van belang om het proces te blijven optimaliseren. Hierbij is een functioneel beheer organisatie cruciaal om je HRM-processen te borgen.
Het doel van de AFAS beheerorganisatie is onder andere om:
- De proceskwaliteit en continuïteit afdoende te borgen;
- Focus te houden op voortdurende procesoptimalisatie;
- Zorg te dragen voor de benodigde samenwerking en kennisdeling tussen de verschillende functies die in het administratieve proces van elkaar afhankelijk zijn;
- Te zorgen voor een gestructureerde werkwijze van de beheerorganisatie waarbij incidenten en projecten beheerst en gestructureerd worden geïmplementeerd
Hoe ziet een AFAS functioneel beheer organisatie eruit?
De samenstelling van het juiste team is hier essentieel. Een functioneel beheer organisatie bestaat uit de volgende teamleden:
De proceseigenaar is verantwoordelijk voor de voortgang en informatiebeheer van het proces. Daarnaast is het ook de persoon die wat betreft het doel wat gerealiseerd moet worden als geen ander op de kaart kan zetten.
Processpecialisten zijn de personen die diepgaande kennis en ervaring hebben over de details van het proces.
Functioneel beheerders die alle ins en outs van AFAS HR & Payroll weten en de nieuwste functionaliteiten voeden aan het team.
Klankbordgroep bestaande uit leidinggevende en medewerkers die vanuit de gebruikersorganisatie proactief blijven meedenken over het proces.
Door constant met elkaar in gesprek te blijven over de functionaliteiten vanuit de AFAS software en wensen van de organisatie, kun je borgen dat de processen optimaal blijven werken.
Hulp nodig bij het opzetten van een functioneel beheer organisatie?
Onze consultants staan voor je klaar. Neem contact met ons op voor meer informatie.